Veelgestelde vragen Ouderportaal 

1. Ik heb geen informatie ontvangen over mijn account op het Ouderportaal. Hoe kan ik inloggen?
Is uw zoon of dochter dit schooljaar gestart op het Maaswaal College? Dan hebben wij automatisch een account voor u aangemaakt. Aan het begin van het schooljaar hebben we daarover een bericht gestuurd naar het e-mailadres dat u heeft ingevuld op het aanmeldformulier. Heeft u geen e-mail van ons ontvangen? Controleer uw map met ongewenste e-mails. Vindt u in deze map het e-mailbericht over het Ouderportaal? Volg dan alsnog de instructies die in het bericht staan. Lukt dit niet en/of krijg je geen mail vul dan dit contactformulier in: contactformulier

Bent u uw inloggegevens vergeten? Klik dan onder het loginvenster op “Wachtwoord vergeten”. Vul hier het emailadres of oudernummer in en klik op “verzenden”.  Als het emailadres overeenkomt met het adres dat wij vanuit het aanmeldformulier hebben doorgevoerd in onze systemen zou je nu een mailtje moeten ontvangen. Volg de instructies in de mail.  Lukt dit niet en/of krijg je geen mail vul dan dit contactformulier in: contactformulier
 

2. Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
U kunt uw wachtwoord wijzigen door, na inlog in het ouderportaal, rechtsboven op uw naam te klikken gevolgd door de optie “Wachtwoord wijzigen”.
Denk aan de eisen waaraan het nieuwe wachtwoord moet voldoen. Volg de aanwijzingen op het scherm en klik tenslotte op “Opslaan”. Uw wachtwoord is gewijzigd. Lukt dit niet, vul dan dit contactformulier in: contactformulier
 

3. Wat moet ik doen als mijn e-mailadres of provider wijzigt?
U kunt uw e-mailadres eenvoudig wijzigen op de pagina 'E-mailadres wijzigen SOM' onder “Info – Gegevens wijzigen”.
 

4. Mijn kind is 18 jaar of ouder, mag ik dan nog steeds zijn/haar gegevens inzien?
Voorop staat dat wij het belangrijk vinden dat ouders/verzorgers betrokken zijn bij de resultaten en welzijn van hun kind. Als uw kind 18 jaar is/wordt, kunnen ouders de gegevens niet (meer) automatisch inzien. Als leerling en ouders dit toch willen, kan de leerling dit per e-mail laten weten aan de leerlingenadministratie: 

Deze medewerkers kunnen u dan toegang verschaffen tot de gegevens van de leerling.
 

5. Ik krijg geen gegevens in beeld en/of foutmeldingen?
Probeer het ouderportaal eens te openen in een andere browser (b.v. Edge, Firefox, Chrome, Internet Explorer) en/of ververs het scherm (F5). Soms helpt het om de browser af te sluiten en opnieuw in te loggen of switch even van pagina binnen het ouderportaal. Mocht het dan nog niet lukken, probeer het dan op een later tijdstip nog eens. Het kan nl. zijn dat er een update of tijdelijke storing is bij onze webleverancier.

 

6. Ik kan de (nieuws)brieven niet downloaden, wat moet ik doen?
Wij verzoeken u dit te melden bij het secretariaat van de locatie. Voor het lezen van de (nieuws)brieven heeft u een pdf-reader nodig.

7. De cijfers in het Ouderportaal kloppen niet met de cijfers die uw kind van de docent(en) of in het rapport heeft ontvangen. Welke cijfers zijn nu leidend?
Aan de cijfers in het ouderportaal kunnen geen rechten worden ontleend. De cijfers in de rapporten en/of gekregen van de docent zijn leidend. U of uw kind kan dit wel melden bij de betreffende docent of de mentor.
 

8. De absentiegegevens van mijn kind zijn onjuist. Waar meld ik dit?
U en/of uw kind kunnen contact opnemen met de absentie-coördinator:

9. Ik beschik niet over een eigen e-mailaccount en/of pc. Hoe ontvang ik dan toch informatie van school?
Uw kind kan altijd een papieren exemplaar van de nieuwsbrief bij de schoolreceptie meenemen.
Wanneer u ook de brieven per post wil ontvangen dan kunt u dat melden bij een van onze secretariaten:

10. Waar vind ik informatie over de informatieplicht gescheiden ouders?
In het protocol gescheiden ouders vindt u de afspraken rondom de informatieplicht aan gescheiden ouders.
 

11. Hoe kan ik inloggen op de ELO It’s Learning of het roosterprogramma Zermelo?
Alleen leerlingen hebben een inlog voor Zermelo of It’s Learning. Voor wat betreft onze ELO  adviseren wij u met uw kind mee te kijken.
Het rooster wordt dagelijks ingelezen en kunt u terugvinden op het ouderportaal onder het menu-item “SOMtoday – Lesrooster”. Wilt u de meest actuele roosterinformatie ontvangen dan kunt u de app gebruiken (beschikbaar voor Android of IOS).  Hiervoor staat een handleiding op het leerlingenportaal. Laat uw zoon/dochter eenmalig inloggen op de webomgeving van Zermelo en ga vervolgens naar “koppel app”. Wanneer u meerdere kinderen op onze school heeft, is dit niet handig omdat aan een app slechts 1 kind gekoppeld kan worden. U zult het dan met het lesrooster op het ouderportaal moeten doen. Deze wordt iedere ochtend geactualiseerd.