Veelgestelde vragen ouderportaal
1. Ik heb geen informatie ontvangen over mijn account op het ouderportaal
Startte uw kind dit schooljaar op het Maaswaal College? Dan maakten wij automatisch een account voor u aan. Aan het begin van het schooljaar stuurden we u daarover een bericht naar het e-mailadres dat u invulde op het aanmeldformulier. Geen e-mail van ons ontvangen? Controleer uw map met ongewenste e-mails. Vindt u in deze map het e-mailbericht over het ouderportaal? Volg dan alsnog de instructies die in het bericht staan. Lukt dit niet en/of geen e-mail ontvangen? Laat het ons weten, wij lossen het op.
Bent u uw inloggegevens vergeten? Klik dan onder het loginvenster op 'Wachtwoord vergeten'. Vul hier het e-mailadres of oudernummer in en klik op 'verzenden'. Komt het e-mailadres overeen met het adres dat wij vanuit het aanmeldformulier hebben ontvangt u een e-mail. Volg de instructies in de mail. Lukt dit niet en/of geen e-mail ontvangen? Laat het ons weten, wij lossen het op.
2. Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
U wijzigt uw wachtwoord door, na inlog in het ouderportaal, rechtsboven op uw naam te klikken gevolgd door de optie 'Wachtwoord wijzigen'.
Denk aan de eisen waaraan het nieuwe wachtwoord moet voldoen. Volg de aanwijzingen op het scherm en klik tenslotte op 'Opslaan'. Uw wachtwoord is gewijzigd. Lukt dit niet? Laat het ons weten, wij lossen het op.
3. Wat moet ik doen als mijn e-mailadres of provider wijzigt?
U wijzigt uw e-mailadres eenvoudig op de pagina 'E-mailadres wijzigen SOM' onder 'Info – Gegevens wijzigen'.
4. Mijn kind is 18 jaar of ouder, mag ik dan nog steeds zijn/haar gegevens inzien?
Het is belangrijk dat ouders/verzorgers betrokken zijn bij de resultaten en welzijn van hun kind. Als uw kind 18 jaar is/wordt, zien ouder(s)/verzorger(s) de gegevens niet automatisch in. Als leerling en ouders dit toch willen, laat de leerling dit per e-mail weten aan de leerlingenadministratie:
Locatie vmbo bais-kader-mavo
Locatie havo-atheneum-gymnasium
Ouder(s)/verzorger(s) zijn nog wel verantwoordelijk voor invulling van de ziekte-, verlof en betermeldingen in het ouderportaal bij de 18+ leerling.
5. Ik krijg geen gegevens in beeld en/of foutmeldingen?
Probeer het ouderportaal eens te openen in een andere browser (b.v. Edge, Firefox, Chrome, Internet Explorer) en/of ververs het scherm (F5). Soms helpt het om de browser af te sluiten en opnieuw in te loggen of switch even van pagina binnen het ouderportaal. Mocht het dan nog niet lukken, probeer het dan op een later tijdstip nog eens. Het kan nl. zijn dat er een update of tijdelijke storing is bij onze webleverancier.
6. Welke cijfers zijn leidend?
Aan de cijfers in het ouderportaal ontleent u geen rechten. De cijfers in de rapporten en/of gekregen van de docent zijn leidend. U of uw kind kan dit wel melden bij de betreffende docent of de mentor.
7. De absentiegegevens van mijn kind zijn onjuist. Waar meld ik dit?
Neem contact op met de absentie-coördinator:
8. Waar vind ik informatie over de informatieplicht gescheiden ouders?
In het protocol gescheiden ouders vindt u de afspraken rondom de informatieplicht aan gescheiden ouders. U vindt deze hier.
9. Hoe kan ik inloggen op de ELO It’s Learning of het roosterprogramma Zermelo?Alleen leerlingen hebben een inlog voor Zermelo of itslearning. Voor wat betreft onze ELO adviseren wij u met uw kind mee te kijken.
Het rooster wordt dagelijks ingelezen en vindt u terug op het ouderportaal onder het menu-item 'SOMtoday – Lesrooster'. Wilt u de meest actuele roosterinformatie ontvangen dan gebruikt u de app (beschikbaar voor Android of IOS). Hiervoor staat een handleiding op het leerlingenportaal. Laat uw zoon/dochter eenmalig inloggen op de webomgeving van Zermelo en ga vervolgens naar 'koppel app'. Met meerdere kinderen op onze school is dit niet handig omdat de app slechts één kind koppelt. Wij verwijzen u dan naar het lesrooster in het ouderportaal, die actualiseert iedere ochtend.
10. Wat gebeurt er met de e-mail, licentie Office365 én de zakelijke Onedrive van mijn kind bij uitschrijving?
Elke leerling krijgt een Microsoft 365-licentie van het Maaswaal College gedurende zijn schoolperiode. Het is daarmee mogelijk om Office op vijf verschillende apparaten te installeren. LET OP: Op de dag van uitschrijving vervalt de licentie, het e-mailaccount en de gekoppelde OneDrive. Zorg dan ook tijdig voor het doorsturen van belangrijke e-mailtjes naar een privé e-mailadres. Let er ook op dat uw kind vóór de datum van uitschrijving belangrijke documenten uit de OneDrive van school ergens anders (USB-stick, alternatieve persoonlijke Clouddienst) bewaart. Voor meer info zie dit document.
11. Krijgt mijn kind een schoolpas?
Alle leerlingen hebben een digitale schoolpas op hun leerlingportaal. Deze hebben zij nodig voor o.a. schoolfeesten of het lenen van een boek op onze locatie havo-atheneum-gymnasium. Wij raden de leerlingen aan een screenshot te maken ter identificatie.